KLM, Heineken en HEMA – bedrijven die iedereen kent en die nu ook nog een ontzettend leuke werkplek blijken te zijn.
Althans, volgens onderzoek van Glassdoor.
De vacaturesite waar medewerkers en oud-medewerkers anoniem recensies over bedrijven en hun baas kunnen achterlaten, bekeek welke CEO’s door Nederlandse werknemers het beste worden beoordeeld.
Glassdoor vroeg de werknemers of ze de prestaties van hun CEO goedkeuren, afkeuren of neutraal vinden. Dat konden ze op anonieme basis doen. Iedere CEO met minstens 40 beoordelingen werd in de lijst meegenomen.
Gemiddeld kregen CEO’s een goedkeuringsrating van 69 procent, maar er zijn er ook een aantal die de 100 procent haalden. Er zit wel een klein verschil tussen die CEO’s, maar volgens Glassdoor “reiken de berekeningen verder dan de duizendste decimaal”. Hieronder vind je een lijst van de 7 Nederlandse CEO’s die door hun werknemers het beste werden beoordeeld.
7. Paul Polman, Unilever - 95 procent goedkeuring
Paul Polman staat al sinds 2009 aan het roer van Unilever en weigerde onlangs nog een salarisverhoging. Bij zijn werknemers viel dat kennelijk goed, want volgens het onderzoek van Glassdoor waarderen die hem overwegend goed.
Toch zijn niet alle reviews positief. Zo zegt één iemand op de website dat Polman eens kritisch naar zijn "middle management" moet kijken: "Vervang die door talentvolle, gedreven jonge leiders."
6. Pieter Zwart, Coolblue - 96 procent goedkeuring
Hij noemt zichzelf vrolijk eindbaas en treedt zelf regelmatig op de voorgrond. Ook zijn werknemers lijken hem te waarderen, want op Glassdoor geven (ex-)werknemers aan dat er een 'fijne en open' sfeer heerst bij Coolblue.
"Elk bedrijf heeft wel zijn minpunten, dus ook Coolblue. Maar alles is hier bespreekbaar en er wordt gekeken naar een passende oplossing", aldus een anonieme recensie.
5. Tjeerd Jegen, HEMA - 97 procent goedkeuring
In 2016 stond Tjeerd Jegen nog op de 8ste plek van de best beoordeelde CEO's in Nederland met een goedkeuring van 91 procent, inmiddels is dat gestegen tot 97 procent. Toch krijgt hij op Glassdoor nog wel advies van werknemers: volgens hen moet hij "iets doen aan de lonen" en "mensen meer vertrouwen geven".
"Wees op tijd met de informatie en neem onze adviezen aan", raadt een huidige werknemer Jegen aan.
4. Jean-François van Boxmeer, Heineken - 98 procent goedkeuring
Ook Jean-François van Boxmeer stond in 2016 in de lijst van best beoordeelde CEO's, al zijn zijn werknemers behoorlijk kritisch op Glassdoor. "Dit bedrijf praktiseert management by fear", schrijft een ex-werknemer. "Ze hebben een schijnheilig marketingbeleid t.o.v. alcoholconsumptie."
3. Steven Klooster, Travelbird - 100 procent goedkeuring
Steven Klooster eindigt op de derde plek in de lijst van Glassdoor. Hij krijgt met zijn waardering van 100 procent een hoop goede recensies. Hij lijkt het dan ook een stuk beter te doen dan de vorige CEO. Een jaar voordat Klooster aantrad, schreef een medewerker dat Travelbird een "onervaren topmanagement en slechte directeur" had.
2. Wolter Smit, TOPdesk - 100 procent goedkeuring
Dat je een bedrijf kunt oprichten, betekent niet altijd dat je het ook goed kunt leiden - maar dat geldt kennelijk niet voor Wolter Smit van TOPdesk. Hij krijgt uitsluitend positieve reacties van zijn werknemers.
Zo schrijven er veel dat er een hoop ruimte is voor ontwikkeling. "Binnen 3 jaar zit ik op een plek binnen het bedrijf waar ik niet gedacht had te kunnen komen", schrijft een huidige medewerker.
1. Pieter Elbers, KLM - 100 procent goedkeuring
Hoewel de werknemers bij de Franse tak van Air France-KLM niet helemaal blij zijn, lijkt dat in Nederland anders te liggen: Pieter Elbers is de best beoordeelde CEO in Nederland. Dat blijkt ook uit de reviews op Glassdoor. "We hebben een geweldige en daadkrachtige CEO", schrijft iemand.
Toch krijgt Elbers ook kritiek: "Leg meer verantwoordelijkheden neer bij medewerkers", schrijft een ander.
LEES OOK: